Sosiaalihuollon kantelut lisääntyivät 65 prosenttia
Vuonna 2019 Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastoon tulleiden sosiaalihuollon kanteluiden määrä lisääntyi 65 % edellisestä vuodesta. Kanteluja tuli vireille ennätykselliset 335 ja niitä ratkaistiin 286. Kanteluita tuli edelleen eniten lastensuojelusta, vaikka suurin kasvu olikin vanhustenhuoltoa koskevissa asioissa. Vanhustenhuollon kantelumäärän kasvu johtui julkisuudessa paljon esillä olleista ongelmista, joita oli yksityisten tahojen tarjoamissa vanhustenhuollon palveluissa. Kantelut liittyivät toimintayksiköihin, joihin aluehallintovirastolla oli meneillään muitakin valvontatoimia.
Sosiaalihuollon kanteluissa tulivat esille seuraavat tyytymättömyyden aiheet.
- asiakkaan oikeus saada päätös asiassaan
- viive asiakirjapyyntöihin vastaamisessa
- puutteellinen neuvonta asiakasasiakirjojen pyytämiseen, asiakaskirjausten korjaamiseen sekä muutoksenhakuun liittyvissä asioissa
Aluehallintovirasto siirsi 30 % kanteluista käsiteltäväksi muistutuksena toimintayksiköihin, jotka olivat kantelujen kohteena. Tällöin kantelija saa asiaansa suoraan vastauksen toimintayksiköstä. Muistutusvastaus toimitetaan tiedoksi myös aluehallintovirastolle. Asiantuntija tutustuu annettuun vastaukseen ja voi tarvittaessa ryhtyä valvontatoimenpiteisiin muistutusvastauksen perusteella. Sosiaalihuollon laatuun tai siihen liittyvään kohteluunsa tyytymättömällä asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus. Se tehdään suoraan toimintayksikön vastuuhenkilölle tai kunnan johtavalle viranhaltijalle. Kuntien sosiaaliasiamiehet avustavat tarvittaessa muistutuksen tekemisessä.
Sosiaalihuollon kanteluiden keskimääräinen käsittelyaika oli vain noin 4 kuukautta. Käsittelyaika oli kuitenkin huomattavasti pidempi tapauksissa, jotka vaativat laajaa selvitystä. Tällöin päätöstä saattoi joutua odottamaan yli vuoden.
Huomautus tai huomion kiinnittäminen annettiin sosiaalihuollon kanteluissa yhteensä noin 10 %:ssa ratkaisuista. Huomautukset koskivat mm. kuljetuspalveluja, joiden järjestämisessä kunnilla oli ongelmia vuoden 2017 taksiliikennettä koskevan lakiuudistuksen jälkeen. Vanhustenhuollossa huomautuksia annettiin itsemääräämisoikeuden toteutumisesta ja palvelun laadusta.
Lainvastaisesti toimineelle voidaan antaa huomautus vastaisen varalle, etteivät todetut virheellisyydet toistuisi. Huomautus on vahvempi ohjauskeino kuin huomion kiinnittäminen tai käsityksen ilmaiseminen.
Lastensuojelun kantelut
Lastensuojelun kanteluissa hallinnollista ohjausta annettiin asiakassuunnitelmien päivittämisestä ja puutteista vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tyytymättömyyttä aiheuttivat muun muassa kohtaamiset asiakastilanteissa, asiakkaan tapaamiselle tai yhteydenotolle varatun ajan niukkuus sekä siihen liittyen sosiaalityöntekijän huono tavoitettavuus. Asiantuntevien ja ammattitaitoisten johtajien tuki koettiin riittämättömäksi lastensuojelutyössä ja sen koordinoimisessa. Kanteluissa nousivat esiin myös puutteet lasten mielipiteiden kuulemisessa niin lastensuojelun avohuollossa kuin sijaishuollossakin. Myös sosiaalityöntekijöiden suuri vaihtuvuus ja pätevien työntekijöiden puuttuminen aiheuttivat virheellistä menettelyä.
Vanhustenhuollon kantelut
Vanhushuollon kanteluissa nousivat esiin seuraavat ongelmakohdat.
- asiakkaiden perushoidon seurannan, raportoinnin ja suunnittelun kehittäminen sekä koti- että asumispalveluissa
- asiakkaan yksilöllisen tilanteen huomioiminen hoitotyössä
- puutteet johdon antamassa tuessa
- tarve saada hoitotyön eettinen tarkastelu selkeämmin osaksi hoitotyön laatukriteerejä ja omavalvontasuunnitelmatyötä
Hoitotyön puutteellinen taso johtuu usein ammattitaitoisen henkilökunnan riittämättömyydestä.
Vaativa hoitotyö tehostetun palveluasumisen yksikössä vaatii hyvää yhteistyötä hoitopalvelun tuottajan, kunnan ja omaisten välillä. Etenkin silloin kun asukas itse ei kykene ilmaisemaan omaa näkemystään ja tahtoaan hyvinvointiinsa ja oikeuksiinsa liittyvissä asioissa. Tehostetun palveluasumisen yksikössä asutaan vuokra-asunnoissa, mikä voi monimutkaistaa yhteistyön sujumista tahojen välillä. Puutteet yhteistyössä ja tiedon kulussa aiheuttivat tyytymättömyyttä, mikä oli usein syynä kantelun tekemiseen.
Vanhustenhuollon palveluntarjoajille annettiin hallinnollista ohjausta siitä, että muistutuksiin vastaaminen ei saa viivästyä kohtuuttomasti.
Aluehallintovirasto valvoo
Aluehallintoviraston toiminta tähtää väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen ja sosiaalipalvelujen asiakkaiden oikeusturvan toteutumiseen. Virasto ohjaa ja valvoo kunnallisia ja yksityisiä sosiaalihuollon palveluja. Lue lisää aluehallinnon tehtävistä verkkosivuiltamme www.avi.fi – Sosiaalipalvelujen ohjaus ja valvonta.
Yhteyshenkilöt
ylitarkastaja Lea Liukku, p. 0295 018 559
ylitarkastaja Niina Lehtinen, p. 0295 018 573
lakimies, oikeusturvayksikön päällikkö Päivi Lahtinen, p. 0295 018 533
[email protected]
Länsi- ja Sisä-Suomen AVI