Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto valvoi alueensa kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja ehkäisevän päihdetyön rakenteita
Valvonnassa havaittiin puutteita seitsemän kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rakenteissa, eikä kolmessa kunnassa ollut ehkäisevän päihdetyön toimielintä.
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto selvitti hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen valvonnassa, oliko kunnissa laadittu terveydenhuoltolain mukaiset hyvinvointikertomukset valtuustokauden 2017–2020 aikana ja oliko kunnissa nimetty hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuutahot.
Ehkäisevän päihdetyön valvonnassa selvitettiin, oliko kunnissa nimetty ehkäisevästä päihdetyöstä vastaavaa toimielintä tai toimielimen valtuuttamaa, ehkäisevää päihdetyötä toimeenpanevaa monialaista työryhmää ehkäisevän päihdetyön järjestämistä koskevan lain mukaisesti.
Valvonta kohdistui 30 kuntaan
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osalta valvonta kohdistui 13 kuntaan ja ehkäisevän päihdetyön osalta 20 kuntaan. Kolme kuntaa oli sellaista, joissa valvonta kohdistui sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen että ehkäisevään päihdetyöhön.
Valvontaan valittiin kunnat, joissa ei aluehallintoviraston tietojen perusteella ollut laadittu laajaa hyvinvointikertomusta, nimetty terveyden edistämisen vastuutahoja ja/tai nimetty ehkäisevästä päihdetyöstä vastaavaa toimielintä tai toimielimen valtuuttamaa, ehkäisevää päihdetyötä toimeenpanevaa monialaista työryhmää.
Aluehallintovirasto antoi hallinnollista ohjausta niille kunnille, joissa ei ollut laadittu laajaa hyvinvointikertomusta tai se ei ollut valtuuston hyväksymä, ei ollut nimetty hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuutahoa, olivat pitkään toimineet ilman ehkäisevästä päihdetyöstä vastaavaa toimielintä tai eivät olleet vastanneet selvityspyyntöön.
Aiempi vastaava valvonta tehtiin 2017 – nyt enemmän puutteita rakenteissa
Viimeksi aluehallintovirasto on tehnyt hyvinvointikertomusten valvontaa vuonna 2017. Tällöin valvontaan nousi seitsemän kuntaa, joista kolme selvitti, että hyvinvointikertomus oli laadittu asianmukaisesti. Huomautus annettiin tällöin neljälle kunnalle.
Nyt oli havaittavissa, että hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rakenteissa oli enemmän puutteita aikaisempaan valvontaan nähden. Ehkäisevän päihdetyön valvontaa toteutettiin tämän mukaisesti nyt ensimmäistä kertaa lain voimaantulon jälkeen. Valvontaa tehdessä oli kuitenkin havaittavissa, että moni kunta oli ryhtynyt toimenpiteisiin ehkäisevän päihdetyön toimielimen suhteen jo viimeisimmän THL:n ja aluehallintovirastojen vuonna 2020 kunnille toteuttaman ehkäisevän päihdetyön tila ja rakenne kyselyn jälkeen.
Tietoperustana valvonnoissa käytettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tiedonkeruun tuloksia keväältä 2021 sekä THL:n ja aluehallintovirastojen vuonna 2020 tekemää kyselyä kunnan ehkäisevän päihdetyön tilasta ja rakenteista.
1.1.2023 alkaen vastuu myös hyvinvointialueilla
Hyvinvointialueiden aloittaessa vuoden 2023 alusta hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sekä ehkäisevä päihdetyö kuuluu paitsi kunnan, myös hyvinvointialueen lakisääteisiin tehtäviin. Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyötä ajatellen on tärkeää, että kunnat ovat saattaneet lakisääteiset vastuunsa kuntoon.
Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä (finlex.fi)
Yhteyshenkilöt
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.
Aluehallintoviraston verkkosivut