Opiskeluterveydenhuollon järjestämisessä on edelleen parannettavaa
Aluehallintovirastot ja Valvira selvittivät opiskeluterveydenhuollon toteutusta osana vuoden 2019 suunnitelmallista sote-valvontaansa. Opiskeluterveydenhuollon toteutus ei kaikilta osin täytä lainsäädännön vaatimuksia. Puutteita on esimerkiksi mielenterveyspalveluiden järjestämisessä ja tilastoinnissa.
Aluehallintovirastojen ja Valviran selvityksen mukaan joka kymmenes kunta ohjaa edelleen lain vastaisesti opiskelijat hakemaan joiltain osin opiskeluterveydenhuollon palvelut kotikunnastaan. Terveydenhuoltolain mukaan kunnan perusterveydenhuollon on järjestettävä opiskeluterveydenhuollon palvelut alueellaan sijaitsevien lukioiden, ammatillisten oppilaitosten sekä ammattikorkeakoulujen [1] opiskelijoille heidän kotipaikkakunnastaan riippumatta. Lähes puolessa kunnista opiskeluterveydenhuollon palvelut tuotetaan osana muita perusterveydenhuollon palveluita, jolloin niiden käyttöä ei voida erotella muiden käyttäjäryhmien palveluista eikä opiskelijoiden hoitoon pääsyä voi seurata erikseen. Kun palvelut tuotetaan osana perusterveydenhuollon palveluita, kunnat laskuttavat niistä opiskelijan kotikuntaa terveydenhuoltolain vastaisesti.
Puutteellinen tilastointi hankaloittaa palveluiden saatavuuden ja kustannusten seurantaa
Myös palveluiden tilastoinnissa on suuria puutteita. Opiskeluterveydenhuollon palveluita koskevat kirjaukset on tehtävä niin, että terveydenhuoltolain mukainen opiskeluterveydenhuollon kokonaisuus on tehtyjen merkintöjen perusteella arvioitavissa. Opiskeluterveydenhuollon kokonaisuuteen kuuluvat mielenterveys- ja päihdepalvelut, seksuaaliterveyden edistäminen, suun terveydenhuolto sekä muut terveyden- ja sairaanhoidon palvelut.
"Erityisen huolissamme olemme opiskelijoiden mielenterveyspalveluiden pirstaleisuudesta", kertoo ylitarkastaja Irja Hemmilä Valvirasta.
"Mielenterveyspalveluiden hajanaisuus vaikeuttaa hoitoon hakeutumista ja siihen sitoutumista. Lisäksi se hankaloittaa palveluiden saatavuuden seurantaa ja potilasturvallisuuden arviointia."
Kun tilastointi on puutteellista, kunta ei voi arvioida opiskeluterveydenhuollon palveluja ja hoitoon pääsyä, eikä seurata palvelujen kustannuksia. Opiskelijoiden terveydenhuoltoa koskevat samat hoitoon pääsyn määräajat kuin muutakin perusterveydenhuoltoa.
Aluehallintovirastot ja Valvira valvovat opiskeluterveydenhuollon hoitoon pääsyä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) keräämän tiedon pohjalta. Opiskeluterveydenhuollon hoitoon pääsy oli yksi Valviran ja aluehallintovirastojen vuoden 2019 suunnitelmallisen sote-valvonnan kohteista.
Lue lisää:
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallinen valvontaohjelma 2016–2019
Ohjauskirje kuntiin (linkki päivitetty 23.8.2021)
Lisätietoja Valvirassa:
Irja Hemmilä, ylitarkastaja puh. 0295 209 428, etunimi.sukunimi(at)valvira.fi
Lisätietoja aluehallintovirastoissa:
Etelä-Suomen aluehallintovirasto: aluehallintoylilääkäri Mikko Floréen, puh. 0295 016 000
Itä-Suomen aluehallintovirasto: terveydenhuollon ylitarkastaja Ansa Sonninen, puh. 0295 016 800
Lapin aluehallintovirasto: aluehallintoylilääkäri Sari Kemppainen, puh. 0295 017350
Lounais-Suomen aluehallintovirasto: lääninlääkäri Ruut Virtanen, puh. 0295 018 000
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto: sosiaali- ja terveysyksikön päällikkö Niina Siirilä, puh. 0295 018 563
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto: aluehallintoylilääkäri Jari Latvala, puh. 0295 017 573 ja ylitarkastaja Raija Fors, puh. 0295 017 559
etunimi.sukunimi(at)avi.fi
[1] Vuodesta 2021 alkaen kaikkien korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuolto siirtyy Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiölle (YTHS).