Tiedotteet 2019

Tälle sivulle on koottu vuonna 2019 julkaistut aluehallintoviraston (AVI) tiedotteet. Alueelliset tiedotteet löydät valitsemalla ylhäältä oikealta Valitse alue -kartasta haluamasi alueen.

Tiedotteet 2019

Epäkohtailmoitusten ja kanteluiden määrä moninkertaistunut alkuvuoden aikana - aluehallintovirastoissa ruuhkaa

Hoivakoti Ulrikan toiminnan keskeyttäminen tammikuussa nousi laajasti julkisuuteen. Sen seurauksena yhteydenotot aluehallintovirastoon ovat moninkertaistuneet aiempaan verrattuna.

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston valvontatiedot johtivat tammikuussa Kristiinankaupungissa sijaitsevan Esperi Care Oy:n Hoivakoti Ulrikan toiminnan keskeyttämiseen. Tapaus herätti julkisen keskustelun vanhustenhoidon kokonaistilanteessa Suomessa. Keskustelu on edelleen aktiivista.

Aktiivinen keskustelu on lisännyt myös aluehallintovirastoille tulevien kanteluiden ja epäkohtailmoitusten määrää. Vanhustenhuoltoa koskevien epäkohtailmoitusten määrä on kasvanut alkuvuoden aikana 134 % verrattuna vuoden 2018 tammi-helmikuussa vireille tulleisiin epäkohtailmoituksiin. Kanteluiden määrä on puolestaan kasvanut 146 % vuoden 2018 ensimmäisiin kuukausiin verrattuna.

Lukuina tämä tarkoittaa 110 epäkohtailmoitusta ja 75 kantelua alkuvuoden aikana. Vanhustenhuollon valvontaan on aluehallintovirastoissa käytettävissä 10,23 henkilötyövuotta.

Myös tietopyyntöjen määrä moninkertaistunut

Epäkohtailmoitusten ja kanteluiden lisäksi aluehallintovirastot ovat saaneet alkuvuoden aikana satoja vanhustenhuoltoon liittyviä tietopyyntöjä. Pyyntöjen määrä on kolminkertaistunut valtakunnallisesti viime vuoden tammi-helmikuuhun ja seitsenkertaistunut vuoden 2017 tammi-helmikuuhun verrattuna.

Tietopalvelumme on ollut ruuhkautunut. Tietopyyntöjä on käsitelty saapumisjärjestyksessä ja vastausajat ovat venyneet jopa kahteen viikkoon. Tilanne ei näytä helpottuvan lähitulevaisuudessa.

Myös kansalaisten suorat yhteydenotot ovat lisääntyneet. Monet haluavat kertoa viranomaiselle omista kokemuksistaan. Yhteydenottojen suuren määrän vuoksi puheluihin ja sähköposteihin vastaamisessa on ollut viiveitä. Pyrimme kuitenkin vastaamaan yhteydenottopyyntöihin mahdollisimman nopeasti.

Valvonta on jatkuvaa – keskitymme nyt tarkastuksiin

Vanhustenhuoltoon liittyvä valvonta on aluehallintovirastoissa jatkuvaa toimintaa. Alkuvuonna esiin nousseiden epäkohtien vuoksi valvontaa on tehostettu entisestään. Asiantuntijamme ovat priorisoineet tämän tärkeimmäksi tehtäväkseen. Keskitymme ensisijaisesti asiakasturvallisuuden varmistamiseen.

Valvontakäyntien lisäksi aluehallintovirastot ovat lähestyneet alueidensa kuntia ja muistuttaneet kunnan valvontavastuusta sekä pyytäneet raportoimaan tehdystä valvonnasta aluehallintovirastoille. Kunnan tehtävänä on valvoa itse tuottamiaan palveluja, ostamiaan palveluja sekä niitä yksityisiä palveluja, joita sen alueella tuotetaan, vaikka kunta ei niitä ostaisikaan. Kunta toimii siten valvontaviranomaisena omalla alueellaan.

UKK julkaistu verkkosivuillamme

Aluehallintovirastot tutkivat ja ratkaisevat esiin tulleet epäkohdat tapauskohtaisesti. Keskeneräisiä asioita emme voi kommentoida, mutta tiedotamme vakavista epäkohdista ja niihin liittyvistä toimenpiteistämme aktiivisesti.

Vastataksemme median ja tietoa etsivien tarpeisiin joustavasti olemme koonneet verkkosivuillemme vastauksia yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin. Täydennämme listaa tarpeen mukaan. Vastaukset selventävät vanhustenhuoltoon liittyvää valvontaa ja aluehallintovirastojen toimintaa.

Usein kysytyt kysymykset: vanhusten hoivapalvelujen valvonta

Lisätietoja voi pyytää aluehallintovirastojen viestintäpäälliköiltä (www.avi.fi/yhteystiedot) tai sähköpostilla osoitteesta viestinta(at)avi.fi


Päivitetty

lomakkeet