Aldo – kundrådgivare i frågor om alkoholtillstånd


Chattboten Aldo hjälper vid ansökan om alkoholtillstånd

Aldo ger kundservice dygnet runt. Chattboten är skapad utifrån vanliga frågor om alkoholtillstånd. En chattbot är ett datorprogram som är programmerat att konversera med människor och hjälpa till i kundservicen. Aldos namn kommer från orden "alkoholilupien digitaalinen ohjaus" (digital styrning av alkoholtillstånd).

Aldo har i uppgift att styra kunden direkt till de blanketter eller informationskällor kunden behöver och att berätta vart de ifyllda blanketterna och bilagorna ska skickas. Aldo utvecklas kontinuerligt för att tillgodose kundernas behov. Det är fråga om ett försök som genomförs av regionförvaltningsverkenas utvecklingsprojekt för kundinriktad verksamhet (ATOMI). Försökets resultat utvärderas under hösten.

Du kan börja en konversation med Aldo nere till höger i fönstret. Vi önskar även respons om hur Aldo fungerar. Du kan ge respons i slutet av konversationen.

Observera att Aldo endast fungerar via ett https-protokoll. Om Aldo inte svarar, öppna Aldo via länken nedan:

https://www.avi.fi/web/avi/aldo

 
Uppdaterad