Asiakkaan asema ja oikeudet

Laeissa määritellään oikeudelliset periaatteet, joiden mukaan sosiaalihuollon asiakkaita on kohdeltava.

Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus:

  • asianmukaiseen ja laadultaan hyvään palveluun
  • avoimeen ja ymmärrettävään neuvontaan
  • ihmisarvoiseen, asiakkaan vakaumusta ja yksityisyyttä loukkaamattomaan palveluun
  • riittävän nopeaan, laissa säädetyn ajan kuluessa saatavaan apuun
  • luottamukselliseen ja salassa pidettävään asian käsittelyyn
  • päätöstä koskevaan muutoksenhakuun.

Jos asiakas kokee tulleensa väärin kohdelluksi tai tarvitsee neuvoja asiakkaan oikeuksista ja velvollisuuksista, auttavat heitä ensisijaisesti kuntien sosiaaliasiamiehet. Asiakkaalla on lain mukaan oikeus myös tehdä muistutus toimintayksikön vastuuhenkilölle tai kantelu oman alueensa aluehallintovirastolle.

Kantelusta tulee käydä ilmi se toimintayksikkö tai ammattihenkilö, jonka toimintaan kantelija on tyytymätön, sekä ne perusteet, joiden takia palvelu tai menettely on koettu epäasianmukaisena. Myös kantelijan nimi, osoite ja muut mahdolliset yhteystiedot tulee mainita selvästi.

Kantelun tutkiminen on maksutonta ja se käsitellään puolueettomasti. Aluehallintovirasto antaa kanteluun kirjallisen päätöksen.

Tietoa alueelta

Asiakkaan asema ja oikeudet - Pohjois-Suomi

Yhteystiedot

  • lakimies Pirjo Mäkeläinen, p. 0295 017 581
  • sosiaalihuollon ylitarkastaja Rita Oinas, p. 0295 017 576
  • sosiaalihuollon ylitarkastaja Leena Serpola-Kaivo-oja, p. 0295 017 290
  • sosiaalihuollon ylitarkastaja Jaana Tervo, p. 0295 017 527
  • sosiaalihuollon ylitarkastaja Saku Vaskivuo, p. 0295 017 587
  • sosiaalihuollon ylitarkastaja Hanna Kivelä, p. 0295 017 511
  • lakimies Heli Kajava, p. 0295 017 567

Sähköpostiosoitteet:
etunimi.sukunimi@avi.fi


Päivitetty